4 dec. 2013

Watching the Dark av Peter Robinson

Det var länge sedan jag läste om en av mina favoritdetektiver, DCI Alan Banks. I denna blir en kollega mördad när denne är på en rehabfacilitet för poliser. När Banks börjar nysta i det leder det vidare till illegala arbeten, fler mord och Estland. Samtidigt får Banks en kvinna från professional standards på halsen när detaljer kommer fram om den mördade kollegan som skulle kunna tyda på att han inte hade rent mjöl i påsen när han dog.

Det är alltid behagligt att läsa en Robinson deckare. Det är välskrivet med bra miljöbeskrivningar och trovärdiga och mångfacetterade karaktärer. På skalan av de böcker jag läst skulle denna hamna i övre delen av mittenskiktet. Jag gillar när Robinson plockar in musik och böcker i texten, i denna finns en plugg till Sofi Oksanen, även om jag kanske tycker han överdriver lite när han kallar henne estnisk. 


Betyg 3/5

Bokserie: Det här är bok nummer 20 om DCI Banks. 

Böcker jag läst tidigare av samma författare: Sammanfattar det lite (annars blir denna aldrig publicerad) genom att säga i princip alla Banksböcker minus en eller två äldre och den allra senaste. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar