1 juli 2013

Changeless av Gail Carriger

Börjar med att varna att denna recension innehåller spoilers från föregående bok i serien.

Den här boken tar vid några månader efter Alexia och Conalls bröllop.  Hon har installerat sig som alfahona i varulvsflocken och hon har börjat komma in i sitt nya jobb som muhjah i drottning Victorias skuggråd. Soldater har kallats hem som campar på Woolseys mark och vi får göra bekantskap med flockens gamma för första gången,  Channing Channing of the Chesterfield Channings. (Kan inte låta bli att le varje gång jag läser hans namn.) I samband med detta sprids en "sjukdom" som gör att övernaturliga blir till vanliga dödliga inom ett visst område. Samtidigt är det problem i Conalls gamla flock i Skottland där alfan dött. Conall ber sig iväg dit medan Alexia stannar kvar för att utreda,  tills utredningen för även henne till Skottland.

Jag gillar denna andra boken i The Parasol Protectorate serien. Vi har gnabbet mellan Alexia och Conall som jag tyckte så mycket om i del ett.  Även gamla favoriter som Lord Akeldama, Ivy och professor Lyall. Men även nya som Channing Channing och Sidheag. Jag tycker om blandningen av verklig historisk kontext och det övernaturliga smälter in på ett naturligt sätt.  Det glädjer mig verkligen att jag har flera böcker kvar i serien att läsa.

Betyg 4/5

Läst tidigare av samma författare: Soulless

Bokserie: The Parasol Protectorate #2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar