22 feb. 2013

30 day book challenge: day 5

Day 5: If you were stranded on a desert island, what five books would you take with you? Include one reason for each.

Pride and Prejudice av Jane Austen
Har läst denna flera gånger och jag har sett flera filmatiseringar och jag tröttnar ändå inte. Elizabeth och Mr Darcy, behöver jag säga mycket mer egentligen?

David Copperfield av Charles Dickens
Dels har vi det rent språkligt kvalitetsmässiga som är Dickens. Denna historia har så många delar i sig att jag kan tänka mig att jag inte skulle tröttna på den.

Riddaren av Ivanhoe av Sir Walter Scott
Även denna har jag läst och sett flera gånger utan att tröttna. Riddare och sköna damer, det goda som vinner över det onda. Perfekt eskapism.

Les Misérables av Victor Hugo
Har inte läst den än, och det skulle vara ett plus i detta sammanhang. Men jag har också känslan av att det är en bok som tål att läsas om. Har sett senaste filmatiseringen av musikalen och har läst lite om skillnader osv men det känns också som jag inte kommer tröttna på i första taget. 

Med den sista känner jag att jag måste "fuska" lite men jag har dessa som en bok så jag kör på det.
Lord of the Rings av J.R.R. Tolkien
Äventyr och saga där det god kämpar mot det onda. Även denna har många olika delar och karaktärer att grotta ned sig i och tåls att läsas om, och om, igen.

Vilka böcker skulle du ta med dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar