21 feb. 2013

30 day bookchallenge: day 4

Day 4: Characters you hate and which books they’re from.

Ok, den här var riktigt svår. För det första har jag otroligt svårt för ordet hata. Jag använder det i princip aldrig. Det finns en mängd synonymer som brukas mer eller mindre flitigt men just det ordet är väldigt starkt för mig. 

Om vi säger karaktärer som man ogillar så är det också svårt, ofta är det ju mindre trevliga karaktärer som för själva storyn framåt och de är därför viktiga och oftast finns det någon aspekt av dem som jag gillar också.

Cersei Lannister i ”A Song of Ice and Fire”-böckerna av George R.R. Martin. Hon är ju verkligen med och driver storyn framåt men hittills har det inte visats så mycket sympatiska drag hos henne. Nästan alla andra karaktärer har man fått se både och, men inte med henne. Möjligtvis att hon kämpar för sina barn?

Faktiskt den enda jag kan komma på så här, och då har jag tänkt sedan dag ett av denna utmaning. Tror jag helt enkelt sorterar bort de karaktärer jag inte gillar ur minnet när jag läst färdigt en bok. För som sagt, ibland är det de otrevliga som jag gillar.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar