27 feb. 2013

30 day bookchallenge: day 10

Day 10: Name five absolutely great film adaptations of books.

Sagan om Ringen-triologin av J.R.R. Tolkien är en självklarhet här. Räknar det som en film i sammanhanget då det inte går att särskilja dem i min mening. Alltså Lord of the Rings, The Two Towers och The Return of the King. Vackra landskap och bra skådespelare.

Ivanhoe av Sir Walter Scott. Versionen från 1982 med Anthony Andrews och Sam Neill i huvudrollerna så klart. Ni vet den som alltid går kring nyår på tv. Kan inte ses för många gånger enligt mig.  

Les Misérables av Victor Hugo. Nu ska jag väl i ärlighetens namn erkänna att jag inte läst den än, även om den numera finns hemma i bokhyllan och ligger högt på listan av böcker att läsa snart. Nu är ju iofs detta en film av en musikal som är baserad på boken, men det känns ok. Fullkomligt  älskade filmen när jag såg den tidigare i år och jag lyssnar på soundtracket i princip dagligen just nu så, ja definitivt denna. 

Pride and Prejudice av Jane Austen. Versionen från 2005 med Matthew MacFadyen som Mr Darcy.  Lite kontroversiellt kanske att inte välja den klassiska Colin Firth versionen men Mr MacFadyen är lite mer den Darcy jag själv tänkt mig när jag läste boken. 

The Commitments av Roddy Doyle. Jag gillar Roddy Doyle generellt och boken är bra, men filmen är helt fantastiskt underbar. Musiken är ju så viktig, det är ju det allt handlar om att det nästan krävdes en filmatisering för att göra historien rättvisa fullt ut. Andrew Strong som sångaren är helt lysande. Sedan skadar det ju inte det minsta att en av mina favoritmusiker, Glen Hansard, är med på ett hörn också.



Sedan finns det ju mängder av bra miniserier och vanliga tvserier som är alldeles utmärkta när det gäller filmatiseringar av böcker; Game of Thrones, Pillars of the Earth, David Copperfield bland många andra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar