16 feb. 2013

Den vedervärdige mannen från Säffle av Maj Sjöwall och Per Wahlöö

Plockade denna ur min fars bokhylla häromsistens då jag under en tid varit intresserad av att läsa en Sjöwall Wahlöö bok. Denna är från någonstans mitt i bokserien men det är inget som stör alls. Karaktärerna förklaras tillräckligt väl för att man som läsare ska förstå motiven bakom deras handlande.

Boken inleds med ett brutalt mord av en döende man på ett sjukhus, sedan för vi följa arbetet med att vaska fram vem den skyldige är och vad den hade för motiv till sina handlingar.

Boken är tät då det hela utspelar sig på ett par dagar och läsaren fångas i handlingen vilket gör att de knappt 200 sidorna är snabbt utlästa.

Det jag reflekterar över efter att ha läst den är att trots att den är mycket välskriven känns väldigt åldrad redan nu. Det har egentligen inget med polisarbetet som beskrivs, man skulle kunna tänka sig ett sådant skeende idag också, utan det är språket som ibland blir till lite av en snubbeltråd i läsandet, man tappar helt enkelt flytet när det kommer ord som helt försvunnit ur språkbruket.

I sammanhanget borde jag kanske nämna Beck-filmerna. Jag är inte ett fan. Jag till och med avskyr dem. Dåligt skådespeleri, och jag gillar annars Peter Haber (det är ju de versionerna som brukar gå på tv), plus att jag tycker att det är helt oförlåtligt att ha en dubbad person mitt i det hela. Vet inte om det gäller alla filmerna men den jag försökte se var jag tvungen att stänga av efter några minuter på grund av detta och fick mig att känna - aldrig mer. Jag skulle kunna tänka mig att se någon av de äldre versionerna med exempelvis Gösta Ekman om de kom på tv, men det är inget jag aktivt skulle gå in för att välja i min egen tv-lösa tillvaro.

Betyg 3/5

Läst tidigare av samma författare: detta är den första boken jag läser av Sjöwall Wahlöö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar