23 apr. 2013

Top ten tuesday v 17

Denna veckas Top Ten Tuesday från the Broke and the Bookish handlar om förväntningar på böcker. "Top ten books you liked moore/less than you thought you would."

Gör som Paula och delar in fem av varje:

Böcker jag gillat mer än jag trodde jag skulle:

1. Var blev du av Bernadette av Maria Semple - hade inga direkta förväntningar på denna bok innan jag läste den, men jag trodde absolut inte att jag skulle tycka så mycket om den som jag gjorde.

2. En tesked jord och hav av Dina Nayeri - på beskrivningen lät det som om den skulle likna min favorit Khaled Hosseinis böcker vilket satte ribban ganska högt. Men jag trodde inte att den skulle uppnå samma nivå som den faktiskt gjorde.

3. Illdåd av Thomas Erikson - läste denna andra bok om Alex King före ettan och jag hade väl en liten förutfattad mening om svenska deckare, att de inte kunde vara lika njutbara som mina älskade engelska sådana. Nu är inte detta någon renodlad deckare kanske men jag blev mycket positivt överraskad och kommer definitivt att fortsätta att läsa serien.

4. Beautiful Creatures av Kami Garcia och Margaret Stohl - tänkte att de nog skulle vara ett ok tidsfördriv. Förväntade mig definitivt inte att jag skulle tycka att de var tipp och med lite bättre än Twilight som jag tyckt mycket om innan. 

5. A Painted House av John Grisham - har alltid tyckt om hans advokatböcker men denna är helt annorlunda så jag hade inte lika höga förväntningar på den innan. Men det skulle mycket väl kunna vara min favoritbok av honom.

Böcker jag gillade mindre än jag trodde jag skulle göra:

1. The Autograph Man av Zadie Smith - älskade White Teeth och On Beauty så förväntningarna var ganska höga när jag började läsa denna men den nådde inte alls samma höjder som de andra.

2. Alentejo Blue av Monica Ali - även här gillade jag böcker som kom innan, Brick Lane och In the Kitchen är jättebra. Men denna kändes bara jobbig att läsa, tyvärr.

3. The Understudy av David Nicholls - tyckte jättemycket om One Day och hoppades på något liknande här, men inte. Helt ok bok, men inte någon som jag direkt skulle rekommendera andra att läsa.

4. The Little Friend av Donna Tartt - hade hört mycket gott om Tartt som författare så boken blev en besvikelse. Jättetrög att komma in i, och egentligen släpper det aldrig. Tycker om själva grundhistorien men de 555 sidorna känns alldeles för mycket, hälften hade räckt.

5. Solar av Ian McEwan - McEwan är en favorit annars. Böcker som Atonement, Saturday och On Chesil Beach har varit en ren njutning att läsa. Denna kändes däremot inte alls lika flytande och hade svårt att klara av att hålla mitt intresse. Sedan är ju hantverket i grunden gott precis som i alla hans böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar