13 maj 2013

Tegelstenstaggen

Blev taggad av Anna på Bokraden att göra tegelstenstaggen. Kul!
Taggen går ut på att:
Hitta de fem tjockaste böckerna i din bokhylla som du läst.
Hitta de två tjockaste böckerna som du inte har läst.
Går på det som faktiskt står i min bokhylla just nu (då trot eller ej jag faktiskt har några teglisar utlånade). Jag tänkte också undvika när det är flera böcker i en som t ex Lord of the Rings. Utgår från en okulär besiktning när jag plockar böckerna.

De fem tjockaste som jag har läst:
Harry Potter and the order of the Phoenix av J.K. Rowling. Verkar vara den tjockaste av böckerna, iaf i min upplaga. Äger faktiskt inte alla då jag och en kompis läste dem ung samtidigt och köpte varannan ett tag, något jag planerar att rätta till vad det lider. Antal sidor: 766.

David Copperfield av Charles Dickens. Har tjatat om denna bok så många gånger så jag behöver nog inte skriva mer än så :) Antal sidor: 974

A Traitor To Memory av Elizabeth George. En av mina favoritdeckare som också ofta tenderar att vara ganska tjocka böcker så inte speciellt förvånande att en sådan letade sig in på den här listan. Antal sidor: 802

Heartstone av C.J. Sansom. Även det en favorit. Deckare och historiskt, till och med Tudor (!) kan det bli mycket bättre? Antal sidor: 724

Inheritance av Christopher Paolini. Sista delen av Inheritance böckerna. Gillade verkligen dessa böcker, för är inte drakar det coolaste djuret om man tänker efter. Antal sidor: 860

De två tjockaste som jag inte läst:
Les Misérables av Victor Hugo. Hoppas på att kunna ändra på detta snart. Blev grymt sugen på att läsa den efter att ha sett musikalfilmen nu i vintras. Antal sidor: 1232

Bleak House av Charles Dickens. Konstigt nog har jag en oläst Dickens i min hylla, han är ju annars en av mina absoluta favoritförfattare. Antagligen beror det på att jag såg filmatiseringen, tv-serie på SVT om jag inte missminner mig, och sedan köpte denna på något antikvariat. Sedan har den behövt mogna lite tills jag inte känner att jag kommer ihåg alla detaljer. Börjar bli dags nu känner jag.  Antal sidor: 1032.

En reflektion jag hade efter att ha börjat leta i bokhyllan är att det är ju väldigt olika hur många sidor en bok har beroende på format, typsnitt, layout och liknande. 

Eftersom jag varit bortrest över helgen och inte läst några bloggar så känns det som om alla jag följer redan blivit taggade och gjort denna. Om inte, gör den gärna, det var roligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar