26 okt. 2013

Percy Jackson and the lightning thief av Rick Riordan

Blev sugen på att läsa denna efter att ha sett filmen,  och även om jag gillade den så tycker jag mer om boken.


Percy Jackson har det inte lätt. Vad han än gör så går saker och ting fel för honom, det är som om han skulle vara en magnet för trubbel.  Inte nog med det, han har både ADHD och dyslexi vilket gör skolan till en pina även utan extra trubbel. 


Det är väl inte för mycket att avslöja att orsaken till detta är att hans pappa är en grekisk gud vilket gör att han är född till att bli hjälte. Och nu är det påväg att bli krig mellan de tre stora, dvs Zeus, Poseidon och Hades, och Percy är den ende som  kan förhindra detta. 


Då jag länge haft en fascination för mytologi och gudar av olika slag känns detta som hand i handske för mig. Ser fram emot att läsa de andra böckerna i serien.



Betyg 4/5


Det här är första boken i serien Percy Jackson and the Olympians


Böcker jag läst tidigare av samma författare : Jag har inte läst något av Rick Riordan tidigare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar