19 mars 2013

Top Ten Tuesday v 12

Denna vecka utmanar The Broke and the Bookish oss att vara ärliga med oss själva och lista de där böckerna som vi bara var tvungna att köpa, men sedan inte läst. De har blivit hyllvärmare helt enkelt. 
 
Mina hyllvärmare är till största delen klassiker som inköpts (eller fåtts), som jag verkligen vill läsa, men sen kommer det nya böcker och man vill ju så gärna hänga med i diskussionerna som uppkommer när de släpps så då kommer de före i kön, både 1 2 3 många gånger tyvärr. Håller på att ta mig i kragen och flika in dessa emellan. (Tar inte upp böcker som kommit till bokhyllan i år då jag inte tycker att de hunnit bli hyllvärmare än:)) 

1. Odysseus av James Joyce - fick den i födelsedagspresent (tror jag) för säkert tio år sedan men har inte kommit mig för att ta tag i och läsa den än.
2. Krig och fred av Leo Tolstoj - inköpt på bokrea för x antal år sedan och har inte öppnats sedan de kom i huset.
3/4/5 Brott och Straff, Idioten och Bröderna Karmazov av Fjodor Dostojevskij - se punkt 2
6. Le Morte Darthur av Sir Thomas Malory - är ju barnsligt förtjust i det här med riddare och sköna damer och kungariken som ska räddas och Arthur-legenden är ju en av de största och mest omskrivna. Köpte denna vi Tintagel Castle som av många anses vara förlagan för Camelot, men har inte lyckats ta mig tid att läsa den än.
7. The Cider House Rules av John Irving - har självklar sett filmen både en och två gånger, men boken har blivit stående oöppnad i bokhyllan.
8. Revolutionary Road av Richard Yates - se punkt 2
9. Vanity Fair av William Makepeace Thackeray - inhandlades i någon bokhandel för några år sedan för typ ingenting, men har inte lästs ännu.
10. Moby Dick av Herman Melville - se punkt 2

Det finns nog tyvärr fler men dessa var de som stod närmast till hands och som jag nog tycker det är mest pinsamt att jag inte tagit tag i.


4 kommentarer:

  1. Brott och Straff fick vi läsa i denna delkursen jag håller på med just nu och den var faktiskt bra:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns ju som en sån där man borde läsa. Skulle nog behöva en kick på det sättet att jag måste läsa den. Kanske kan få min bokcirkel att välja den någon gång framöver :)

      Radera
  2. Brott och Straff är väldigt bra! Jag var inte så förtjust i Moby Dick :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt hört liknande kommentarer om båda. När jag får tid så känns valet ganska självklart om vilken jag borde satsa på först iaf :)

      Radera