30 sep. 2013

Reading Habits Tag

Tillslut gör även jag denna och eftersom det dragit ut på tiden har jag hunnit bli taggaD av både Mia och C.R.M. Nilsson.


1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa? 
Eftersom sommarens balkongläsning nu definitivt är över så delas lästiden mellan min läsfotölj, min soffa och min säng.

 
2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Brukar ta det som finns närmast till hand för att markera vart jag är i boken. Gör aldrig hundöron.
 
3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag försöker alltid sluta på ett sätt som gör att det är lätt att hitta rätt plats igen, nytt kapitel, blankrad på sidan eller liknande. 
 
4. Äter eller dricker du någonting när du läser?
Det beror på, i sängen nästan alltid nej, men läser jag i soffan t ex har jag gärna en kopp te bredvid mig, oavsett vilken tidpunkt på året det är. 
 
5. Brukar du lyssna på musik eller ha TV:n på när du läser?
Vill helst ha tyst när jag läser. Om det skulle vara mycket oljud omkring mig kan jag ha en väl inlyssnad CD i öronen. 
 
6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Innan jag började bokblogga läste jag aldrig mer än en bok i taget (undantaget kurslitteratur och liknande). Nu har jag oftast flera i gång samtidigt. En audiobok, en eller ett par pappersböcker, och så kanske något på min minitab. 

7. Läsa hemma eller överallt?
Vart som egentligen nu när ljudböcker gör att jag kan läsa även om jag är på buss eller liknande. 
 
8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Tyst i huvudet men det har hänt att jag skrattar högt eller kommer med små utrop under läsningens gång.  
 
9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Nej. Men det har hänt att jag tjuvbläddrat och kikat på sista sidan i extrema undantagsfall. (För att i princip alltid ångra det sedan.) Hoppar dock aldrig över något.  

10. Bryta rygg eller inte?
Inte. Det är egentligen inget medvetet val, det bara blir så när jag håller i böckerna. Men det ser ju sedan snyggare ut i bokhyllan. Kan bli lite irriterad om jag lånat ut en bok och den sedan kommer tillbaka med bruten rygg. 

11. Skriver du i böcker?
Bara när jag pluggat (ja eller namn också förstås ibland).
 
12. Vilka taggar du?
Eftersom jag är så sen med att göra denna känns det som om de flesta redan gjort den så taggar ingen speciell. Har du mot förmodan inte gjort denna än och vill så räkna dig själv som taggad :) 

1 kommentar:

  1. Ja när man pluggar skriver man i böckerna, det tänkte jag inte på.
    Kul läsning.
    Mia

    SvaraRadera