1 sep. 2013

Warm Bodies av Isaac Marion

OBS! Detta inlägg kan innehålla smärre spoilers.

Jag gillar egentligen inte zombies. Jag förstår helt enkelt inte poängen med dem för det mesta. De är bara ute efter att äta upp folk till skillnad från andra övernaturliga varelser som är mer mångfacetterade. 

I våras blev jag dock övertalad av min kompis B att gå och se denna på bio. Efter att ha sett trailern så gick jag med på det. Och jag ångrar mig inte, tyckte riktigt bra om den. Så när hon också införskaffade boken var jag förstås på att läsa den. 

Boken handlar om R, en zombie som inte är riktigt som alla andra. Han tänker mer på sin tillvaro och är inte riktigt tillfreds med att bara gå omkring och stöna eller äta levande människor. Favoriten med det sista är att äta hjärnan på offret för då får han tillgång till de minnen som finns där och då kan han känna sig mindre död ett tag. En dag förändras allt när han ute på en jakt träffar Julie som är levande. För första gången är inte hans första instinkt att döda henne utan att beskydda. Det är startskottet till ett udda förhållande som kommer att förändra allt.

Jag gillar den värld som byggs upp och boken ger ett helt annat djup till hur och varför saker och ting sker än vad filmen gjorde. Förändringen hos R och de andra känns mer gradvis i boken och de levande skeletten är inte bara endimensionerade dödsmaskiner som kan ge sig på vem som helst utan varelser som har sin egen agenda och som lika mycket som alla andra kämpar för sin egen överlevnad. 

Jag har läst att det ska komma en uppföljare på denna. Jag förstår inte riktigt hur det ska funka men jag kommer definitivt vara intresserad av att läsa den.

Betyg 4/5

Böcker jag läst tidigare av samma författare: Det här är första boken jag läst av Isaac Marion

Bokserie? Ja, det verkar som om det kommer en fortsättning på denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar