30 aug. 2013

The Shape of Water av Andrea Camilleri

Det här var min första bekantskap med den sicilianske detektiven Montalbano. Självklart hade jag hört talas om tv-serien och att det fanns böcker men det är inget som fångat mitt intresse tillräckligt för att prioritera förrän vi hade denna som bokcirkelbok i IRL cirkeln sist.

Boken var lite svår att komma in i, inte på grund av språk eller berättelsen i sig, utan för själva berättarstilen som är ganska speciell. Många mycket korta scener bitvis vilket känns hattigt innan man kommit in i den ordentligt. Men efter det fann jag den mycket njutbar.

Extra kul när vi pratade om den är att en av tjejerna i bokcirkeln är italienska och kunde ge insyn i skillnaden mellan italienska och sicilianska (vilket jag innan trodde var typ samma sak) och vi kom även in på en analys av de olika översättningarna till engelska och svenska som vi läst. Kul med sådant nörderi :)

Har inte sett tv-serien, som jag både hört ris och ros om. Blir lite sugen att se just detta avsnitt i alla fall bara för att se om mina bilder i huvudet stämmer med den verklighet som visas där. 

Betyg 3/5

Det här är den första boken om Kommissarie Montalbano.

Böcker jag läst tidigare av samma förfatfare: Jag har inte läst något av Andrea Camilleri tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar