20 jan. 2014

Bokbloggsjerka 17-20 januari

Denna vecka ställer Annika en för mig otroligt svår fråga:

Vilken är den absolut bästa tv-serie/film du har sett i din genre? Serien eller filmen behöver inte vara en filmatisering av en författare du har läst men den/de ska ha en stark anknytning till din favorit genre.

För det första så läser jag, eller i alla fall försöker läsa, alla typer av genrer. Det samma gäller tv-serier. Det enda man kan säga om båda är kanske att jag både läser mycket och tittar på för många serier. 

En av mina absoluta favoriter när det gäller deckare, eller polisdrama kanske man mer får säga när det gäller tv, är The Wire. Superb serie rakt igenom, alla säsonger. Vidare i samma genre är brillianta Justified som just annonserat att nästa säsong blir den sista. US Marshall som går sin egen väg, bra ensemble och säsongstematik här också. (Någon bok ska ligga i botten till den, måste researcha det mer...)

Vem älskar inte Downton Abbey men om jag ska ta en serie i den genren som jag vill rekommendera mest är det nog The Paradise. Även om det finns överklass här också så är det lite mer "vanliga" människor.

När det gäller lite övernaturligt sådär så gillar jag nya serien Sleepy Hollow (måste läsa boken känner jag) och faktiskt både den brittiska och amerikanska versionen av Being Human som börjar med samma premiss med en vampyr, en varulv och ett spöke som bor tillsammans men som dragit åt helt skilda håll i senare säsonger.

Sedan måste jag ju nämna SPN, Supernatural. Även om jag envist håller fast vid att den egentligen borde lagts ned efter säsong fem så är jag så otroligt glad att den inte är det. Inte lika mycket originella idéer längre men Cas, Dean och Sam kan jag bara inte få nog av. Lite mytologi sådär som drar in välkända begrepp och monster i ett nytt sammanhang. 

Känner att jag kan komma på hur många som helst, allt beror ju på humör och om man ska sticka/virka/sy samtidigt eller inte. Många serier ser jag numera i ett svep, alltså en säsong (eller flera) även om vissa ses med andakt så snart jag kan.



3 kommentarer:

  1. För mig är det brittiska deckare som är favoriter. Jag har inte sett nått av det du nämner förutom (tror jag) den brittiska Being Human, första säsongen. Den gillade jag, visste inte att det kommit fler avsnitt eller att den kommit i amerikansk version...

    SvaraRadera
  2. Om jag någon gång får tillfälle att titta på The wire alldeles själv så ska jag passa på att försöka komma in i den. Fick bara sett några få avsnitt till ackompanjemang av sambon som gnällde över hur kass den var.

    SvaraRadera