30 jan. 2014

Just One Evil Act av Elizabeth George

Barbara Havers granne Hadiyyah har blivit kidnappad.  Ja eller egentligen inte,  hennes mamma Angelina har tagit med henne till okänd ort, något som hon som ensam vårdnadshavare har all rätt att göra.  Azhar är självklart förtvivlad och Barbara gör allt hon kan för att hjälpa honom hitta sin dotter,  inklusive att anlita en privatdetektiv. Plötsligt en dag dyker Angelina upp och anklagar Azhar för att ha fört bort dottern,  Hadiyyah har blivit kidnappad på riktigt. Turen går till Italien dit Angelina flyttat med Hadiyyah sedan de lämnat Azhar. Lynley åker dit som länk mellan den italienska polisen och de oroliga föräldrarna. Samtidigt gör Barbara allt hon kan oavsett konsekvenserna.

Innan jag började läsa blev jag varnad, du kommer störa dig på all italienska.  Så farligt kan det väl inte vara tänkte jag,  det är ju trevligt och bidrar till stämningen med lite insprängda ord och meningar på andra språk.  Tycker fortfarande det, men här går det för långt,  det stör mig i mitt läsflöde och drar ned betyget ett snäpp på grund av det även om jag tycker om själva historien och den är välskriven som vanligt när det gäller George.  Läser att hon själv läst/läser italienska,  och jag förstår att det är roligt och frestande att dra in det i skrivandet men det går som sagt tyvärr för långt i detta.

Själva historien då? Den är riktigt bra,  många svängar fram och tillbaka där man tror att det är på väg åt ett håll tills det plötsligt sker en skarp vändning åt ett annat.  George lyckas också nästan komma i mål med allt på ett snyggt sätt,  det är bara Barbara som inte blir riktigt avslutad, men det leder förhoppningsvis in i nästa bok.

Betyg 1 2 3 4 5
Språk Engelska
Originalspråk Ja
Serie Inspector Lynley #18
ISBN 978 1 444 70601 7

Det här är januaris bok i Spänningsutmaningen 2014. Fler inlägg för januari hittar ni hos Mia.

2 kommentarer:

  1. Jag är mitt i den just nu (den svenska utgåvan) och jag gillar italienska så jag tyckte det var supermysigt med alla italienska ord. Fast visst drog det ner lästempot! Havers är verkligen mitt i ett gungfly, jag ska försöka läsa ut den i helgen så jag får veta hur det går!

    SvaraRadera
  2. Har läst väldigt många böcker av Elizabeth George, men inte just denna. Gillar hennes deckare.

    SvaraRadera