9 jan. 2014

Topp-100-Trippeln - ett första urval

Jag har funderat lite vad jag ska läsa i denna utmaning. Det jag kommit fram till hittills är nedanstående böcker. Hoppas på att jag kommer läsa fler från listan under året. De som jag gjort i fetstil har jag redan läst sedan tidigare (räknar i det inte in om jag försökt men gett upp eller om någon läst den för mig).

Kallocain av Karin Boye. Köpte denna på loppis förra sommaren så det är bra att utnyttja detta som en spark i baken att faktiskt läsa den.
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. En del bokbloggare var på denna förra året så jag är sugen på att se om den var så bra som vissa uttryckte.
Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf. Köpte denna, och en del andra verk av Lagerlöf, i en fin utgåva på en antikaffär för några år sedan, mer än dags att knyta upp sidenbanden runt bunten och börja läsa.


Richard Adams, Den långa flykten
Isabel Allende, Andarnas hus
Carl Jonas Love Almqvist, Drottningens juvelsmycke
Charles Baudelaire, Ondskans blommor
Frans G. Bengtsson, Röde Orm
Bibeln (Stora delar av den)
Karin Boye, Kallocain
Herman Broch, Vergilii död
Emily Brontë, Svindlande höjder
Michail Bulgakov, Mästaren och Margarita
Italo Calvino, Klätterbaronen
Albert Camus, Främlingen
Alejo Carpentier, Den förlorade porten
Lewis Carroll, Alice i Underlandet
Louis-Ferdinand Céline, Resa till nattens ände
Miguel Cervantes, Don Quijote
Joseph Conrad, Mörkrets hjärta
Dante Alighieri, Den gudomliga komedin
Sven Delblanc, Samuels bok
Charles Dickens, Pickwickklubben
Charles Dickens, David Copperfield
Fjodor Dostojevskij, Brott och straff
Fjodor Dostojevskij, Idioten
Fjodor Dostojevskij, Bröderna Karamazov
Theodore Dreiser, En amerikansk tragedi
Kerstin Ekman, Hunden
Buchi Emecheta, Andra klassens medborgare
William Faulkner, Ljus i augusti
Gustave Flaubert, Madame Bovary
Per Anders Fogelström, Stockholms-serien
Marianne Fredriksson, Simon och ekarna
Marilyn French, Kvinnorummet
Gabriel García Márquez, Hundra år av ensamhet
André Gide, Falskmyntarna
Johann Wolfgang von Goethe, Faust
Maksim Gorkij, Min barndom
Kenneth Grahame, Det susar i säven
Graham Greene, Brighton Rock
Jaroslav Hasek, Den tappre soldaten Sveijk
Joseph Heller, Moment 22
Ernest Hemingway, Och solen har sin gång
Ernest Hemingway, Den gamle och havet
Hermann Hesse, Stäppvargen
Homeros, Odysséen
John Irving, Garp och hans värld
P.C. Jersild, Efter floden
Eyvind Johnson, Hans nådes tid
James Joyce, Ulysses
Franz Kafka, Processen
Franz Kafka, Amerika
Yasar Kemal, Låt tistlarna brinna
Jaan Kross, Kejsarens galning
Pär Lagerkvist, Dvärgen
Pär Lagerkvist, Barabbas
Selma Lagerlöf, Kejsarn av Portugallien
Erik Lindegren, Mannen utan väg
Astrid Lindgren, Pippi Långstrump
Astrid Lindgren, Mio min Mio
Torgny Lindgren, Batseba
Eric Linklater, Det blåser på månen
Väinö Linna, Okänd soldat
Thomas Mann, Huset Buddenbrook
Thomas Mann, Bergtagen
Harry Martinson, Nässlorna blomma
Harry Martinson, Vägen till Klockrike
Harry Martinson, Aniara
W. Somerset Maugham, Den vassa eggen
Colleen McCullough, Törnfåglarna
A. A. Milne, Nalle Puh
Vilhelm Moberg, Utvandrar-serien (läst första delen)
Elsa Morante, Historien
Fritiof Nilsson Piraten, Bokhandlaren som slutade bada
Boris Pasternak, Doktor Zjivago
Marcel Proust, På spaning efter den tid som flytt
Erich Maria Remarque, På västfronten intet nytt
J.D. Salinger, Räddaren i nöden
Cora Sandel, Alberte-serien
Aksel Sandemose, Varulven
William Shakespeare, Samlade verk
Georges Simenon, Klockorna i Bicétre
Sofokles, Konung Oidipus
Zaharia Stancu, Djävulens plogfåra
John Steinbeck, Vredens druvor
Stendahl, Kartusianklostret i Parma
August Strindberg, Röda rummet
August Strindberg, Hemsöborna
Hjalmar Söderberg, Doktor Glas
Hjalmar Söderberg, Den allvarsamma leken
Anton Tjechov, Damen med hunden
Lev Tolstoj, Krig och fred
Lev Tolstoj, Anna Karerenina
Göran Tunström, Juloratoriet
Mark Twain, Huckleberry Finn
Sigrid Undset, Kristin Lavransdotter
Jules Verne, En världsomsegling under havet
Voltaire, Candide
Herbjörg Wassmo, Huset med den blinda glasverandan
Émile Zola, Thérèse Raquin


3 kommentarer:

  1. Jag ska också försöka läsa Kallocain senare i år :) Har haft en samlingsvolym med Karin Boyes verk i ett antal år, men har inte läst någon av hennes romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Då kanske vi kan diskutera den också framöver :)

      Radera
  2. Hej! Fin blogg. Bara att börja läsa ser jag :) Kolla gärna in min där jag skriver micronoveller.

    SvaraRadera