30 jan. 2014

The fifth child av Doris Lessing

18932976Harriet och David vill precis samma sak i livet. De vill ha ett stort hus som de sedan ska fylla med barn och övrig familj. Och det går bra ända tills det femte barnet föds, Ben. Ben är inte alls som de andra barnen, Ben är inte som något barn. Harriet kämpar för att älska sin son och gör allt för att han ska bli så normal som möjligt, samtidigt faller resten av familjen samman.

Jag erkänner att jag inte riktigt förstår hur det är tänkt. Ska man förstå att Ben har någon form av diagnos (och då vilken)? Är han något slags väsen eller är det meningen att man ska sväva i ovisshet även när boken är fårdigläst? 

Jag var beredd att ge denna bok full pott men utan att avslöja för mycket tyckte jag att det kändes som att jag blev snuvad på slutet av berättelsen. Jag har inget emot att inte få allt serverat på silverfat av författare men det här drog bort en pinne för mig då denna korta berättelse för mig hade vunnit på att vara åtminstone lite längre. Bortsett från det så tyckte jag att den var oerhört välskriven och kommer definitivt att fortsätta läsa om Ben i uppföljaren, Ben, In the World.
 
Betyg 1 2 3 4 5
Språk Engelska
Originalspråk Ja
Serie - (men det finns en uppföljare)
ISBN 9780007381652
 
Denna bok har jag läst tillsammans med min IRL bokcirkel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar