21 jan. 2014

Top Ten Tuesday v 4

Veckans tisdagstopptio handlar om drömämnen i böcker:

Today's topic: Top Ten Things On My Reading Wishlist (if you could make authors write about these things you would. Could be a specific type of character, an issue tackled, a time period, a certain plot, etc.)

1. Jag vill få tillgång till de avslutande böckerna i A Song of Ice and Fire serien av George R R Martin. Det tar ju så lång tid mellan varje bok. Vill ha dem nu!

2. Skulle gärna upptäcka några måste läsa serier med 5-7 böcker i som redan är färdigskrivna så jag bara kan frossa i dem ungefär som jag gjorde med The Parasol Protectorate serien och Percy Jackson förra året. 

3. Med tanke på att jag gillar tv-serier om rättsläkare så vore det inte helt fel att hitta någon bra bok, eller gärna serie, om någon sådan.

4. Jag skulle vilja läsa en bok med en huvudkaraktär som har någon lite mer "osexig" (om ni förstår hur jag menar) ickedödlig sjukdom som ändå påverkar hur den karaktären är. Typ dammallergi som finns där tydligt i vissa fall men inte alls i andra. Eller diabetes. Eller något som går i skov... Ni fattar kanske... 

5. Skulle vilja läsa en bok med en kvinnlig huvudperson som inte förverkligar sig själv genom att hitta sin själsfrände, bildar familj mer eller mindre frivilligt eller liknande. Men ändå har ett lyckligt slut. 

6. De börjar ju dyka upp mer nu men fler skönlitterära böcker satta i svensk historisk tid på samma sätt som det finns en uppsjö av Tudorböcker på engelska.

7. Apropå Tudor så skulle jag gärna hitta mer böcker i satta historiskt i Storbritannien men inte Tudor.

8. Skulle också gärna se fler boknördiga böcker, som Thursday Next böckerna av Jasper Fforde eller att böcker i alla fall upptar en stor del av huvudpersonens liv.

9. Böcker satta i Sverige medsvensk mytologi som troll, tomtar, älvor etc. 

Där tog det tvärstopp men är ändå ganska nöjd med att ha fått ihop nio, om än bitvis ganska flummiga, punkter denna vecka. Svårt ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar