19 nov. 2013

Top Ten Tuesday v 47

Denna vecka handlar om att rekommendera böcker, antingen inom en viss genre eller till en viss person.

We decided to tackle this topic by making each recommendation to a different person but you could do it that way or by making the 10 recommendations for one person. However you choose to interpret it!

Svårt att komma på en lista men landade på att sätta ihop en lista på böcker jag kommer att rekommendera min guddotter/kusin när hon växer upp, böcker som jag själv tyckt om att läsa. Än så länge gillar hon och läsa och då hennes föräldrar inte är stora läsare så får jag offra mig som boktipsare :) Hon fyller 9år nu på lördag så vissa kommer det dröja några år med innan hon är mogen nog att läsa de.

1. Harry Potter och de vises sten av JK Rowling. Har faktiskt köpt denna till henne i födelsedagspresent nu. Är nog lite för exhalterad inför tanken på att ge den till henne. Tänk om hon (ve och fasa) inte gillar den!

2. Kitty-böckerna av Carolyn Keene. Älskade de när jag växte upp, vet att jag slukade en hel pappkasse full ett sommarlov.

3. Twilight  (Om jag kunde drömma) av Stephanie Meyer. Även om jag var vuxen när jag läste dessa så kommer jag definitivt rekommendera dessa om några år. 

4. Född till hjälte (Percy Jackson and the lightning thief) av Rick Riordan. Håller på att läsa dessa nu och älskar de.

5. Sagan om ringen av J R R Tolkien. Tror jag var 12 när jag läste den  första gången. En tre av få böcker jag faktiskt läst om flera gånger. 

6. Den svarta hingsten av Walter Farley. Läste den och efterföljarna samtidigt som jag drömde mig bort till en värld där hästar inte ger mig allergiska besvär.

7. Fem-böckerna av Enid Blyton. Hos farmor och farfar fanns en stor resväska med bland annat dessa som lästes flitigt på loven när jag var där på besök. Arv från pappa och min faster. Den står nu i mitt förråd och kommer nog på något sätt presenteras för S (och hennes lillebror) i framtiden.

8. Shakespeare. Nu hittar jag den inte på nätet och boken finns hos mina föräldrar iaf, det finns en fantastisk samling av lite förenklade och "romaniserade" varianter av Shakespeares populäraste pjäser som jag älskade att läsa. Kan den ha hetat något i stil med Shakespeares sagor och berättelser?

9. Robin Hood av Howard Pyle. Vet att denna finns i olika varianter för olika åldrar. Vad finns inte att gilla med Robin Hood?

10. Jack London, hade en period då jag letade upp och slukade det mesta av honom. Skriet från vildmarken är kanske den mest kända och nog den jag läste först. Tror att även denna finns i lite förenklad version.

1 kommentar:

  1. En hel del av dessa läste även jag som liten - Kitty, Sagan om Ringen, Den svarta hingsten, Fem-böckerna... Och så förstås Harry Potter :) Jag blev nästan sugen på att läsa om Fem-böckerna.

    SvaraRadera