6 sep. 2013

E-bokspremiär med The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald

Nu har jag äntligen läst klart den här klassikern. Och det är inte dens fel att det tagit så lång tid. Började läsa den som experiment på min telefon. Ingen bra idé. Alldeles för smått och plottrigt. Kändes bara obekvämt och dödade mer än lockade fram läslust. Så föll det sig av olika anledningar att jag blev med mini-tab häromveckan och då tog jag upp läsandet igen. Milsvid skillnad. Detta kan jag tänka mig kommer bli en alternativ läsform, speciellt då jag upptäckt alla gratisböcker man kan ladda ned. 

Så Gatsby då, är han så great? Ja, jag tycker det. Såg filmen i våras utan att ha så stor koll på boken och tyckte jättemycket om den. Och den ligger mycket nära boken i sig. Berättaren är Nick Carraway som tillbringar sommaren utanför och i New York där han försöker slå sig in på finansmarknaden. Han umgås med sin släkting Daisy och dennas man Tom, väninnan Jordan och framförallt Jay Gatsby. Gatsby är känd för sina grandiosa fester där hela New York i princip dyker upp, men han är inte så involverad i dem själv. Han anordnar dem mest för att locka till sig Daisy som han flera år tidigare hade en flört med och som hos honom enda sedan dess varit en stor kärlek. 

Jag vet att det finns en massa tolkningar och inläsningar av symbolik och flera nivåer som historien går att förstå på. Jag är för lite insatt för att kunna kommentera dessa något ingående. Jag gillar hur språket lyfter fram de distinkta karaktärerna och de miljöer som mycket levande målas upp. Det finns ett slags romantiskt skimmer över mellankrigstiden då man inte kunde föreställa sig att det skulle komma att komma ett nytt krig igen så snart. Det fanns en framtidsanda som jag tycker syns tydligt i dessa karaktärer. Även om historien är ganska tragisk på många sätt så finns det även hopp, och på något sätt är det ok att den slutar som den gör, för den hade inte kunnat sluta med "och så levde de lyckliga i alla sina dagar". 

Ni som inte läst den, gör det! Den är kort och välskriven, ett rent nöje att läsa. Och, den finns att ladda ned gratis, så no excuses ;) 

Betyg 5/5

Böcker jag läst tidigare av samma författare: Jag har inte läst något av F. Scott Fitzgerald tidigare. 

1 kommentar:

  1. Håller med, den är bra! Och jag gillade såklart filmen också :)

    SV: Nej, det är böckerna från typ 2002 eller något sådant jag läser.

    SvaraRadera