15 sep. 2013

Lässvacka

Så har också jag trillat ned i en lässvacka. Och det finns flera anledningar till det, både självförvållat och annat. En del i det hela är att jag har fyra måste böcker som ska vara färdiglästa och alla utom en måste även vara recenserade inom de närmsta veckorna. Det får mig att tappa sugen lite. Inte att jag inte vill läsa dem, jag hade inte sagt att jag skulle det om jag inte tyckte att det verkade roligt och intressant när jag började. Men när läsandet blir till ett tvång med en deadline som närmar sig blir det inte lika kul och lockande längre. 

Jag får tvinga mig själv att sätta mig ned och läsa till skillnad från det vanliga scenariot att jag måste tvinga mig att lägga ifrån boken. För att illustrera hur illa det är så storstädade jag hellre igår än att läsa, då är det illa. 

En annan del i det hela är att jag de senaste veckorna dragits med en småförkylning, ni vet en sån där som det aldrig blir något med egentligen, man bara snorar och känner sig allmänt energilös. Det gör att det är svårt att hålla koncentrationen uppe när jag läser och jag tenderar att behöva läsa om vad jag precis läst. Irriterande och bidrar helt klart till att jag bara vill lägga boken ifrån mig istället. 

Sista delen är att jag ramlade över en för mig ny tv-serie som jag bara älskar och vill titta på hela tiden, Sons of Anarchy. Och det är väl inte något problem i sig, men då det finns (fanns) fem säsonger otittade av mig är det mycket tid som hellre läggs där än på läsning.

Men jag ska läsa. Förhoppningsvis är någon av böckerna så bra att jag faller ur lässvackan automatiskt. Och kanske hjälper detta också till lite, att spalta upp det klart och tydligt så att jag kan hitta egen motivering när jag känner motviljan hopa sig.

1 kommentar:

  1. Jag har oxå en enorm lässvacka, jag vill läsa men orkar inte riktigt fram :( Så allt läsande går extremt långsamt har dessutom precis som du flera måste böcker dessutom någon jag borde ha läst som är påbörjad och jag inte alls känner sug för :(
    Dessutom många böcker som jag vill läsa NU men som får vänta.
    Ska gå och fixa i mina bokhyllor och fota lite istället så kanske suget kommer ännu mer på topp!!
    Man har ju dessutom så mycket att göra ute på hösten när man har hus + hundar att träna och jag vill helst bara sova för jag är så trött(läser max ett kapitel sen somnar jag med sänglampan som en strålkastare rakt i ansiktet)
    Sen lockar så många tvserier just nu, farligt när man har så många intressen ;)

    SvaraRadera