14 okt. 2013

Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson

Jonas Jonasson är tillbaka med ytterligare en suverän bok. Återigen är det en berättelse som sträcker sig både över tid och kontinenter. Vi får träffa Nombeko, en ung flicka som växer upp i Sydafrika under apartheid-tiden. Samtidigt i Sverige gör Ingemar sitt bästa att fostra sin avkomma i sin egen avbild. 

Jag var lite nervös att ta tag i denna. Jag älskade Jonassons förra bok och var rädd att han inte skulle kunna nå liknande höjder igen. Tack och lov hade jag fel. Även om historierna är vitt skilda så är berättarskapandet lika, de har samma ton och samma sätt att väva samman verkligheten med det påhittade. 

Då jag lyssnade på förra boken kändes det självklart att göra det denna gången också och Granath gör ett minst lika bra jobb denna gång. Vet inte hur mycket av nöjet ligger i hans uppläsning, jag vill nog inte ta reda på det heller. För mig är Jonasson och Granath en lysande kombination, förhoppningsvis får vi njuta av den igen i framtiden.

Uppläsare: Björn Granath

Betyg: 5/5

Böcker jag läst tidigare av samma författare: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar