12 okt. 2013

Annas bokliga bekännelser

Blev taggad av Anna för ett par veckor sedan att göra denna utan att det blivit av förrän nu.

Regler:
Själva meningen med ”bokiga bekännelser” är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berättade om de största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av – glöm bara inte att namnge inlägget som ”‘ditt namn’ bokiga bekännelser”. När man väl har ”bekänt” så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte.
__________________________________________________________________________________

1. Jag tycker inte om bokomslag med foton på riktiga människor på omslaget. Då pratar jag självklart inte om biografier eller liknande (inte för att jag läser överdrivet många sådana). Inte heller om det är en FTI bok. Men annars är det något med ett foto på en människa som gör att jag automatiskt blir negativt inställd. Tecknade människor, målade, siluetter etc går bra, men inte foton. 

2. Gör i princip allt vad jag kan för att undvika att läsa översättningar av böcker vars originalspråk jag behärskar (läs svenska eller engelska). Ofta brukar översättare ha problem med idiomatiska uttryck och liknande vilket känns i översättningen, den haltar eller blir hackig. Min mor kallar detta att jag är boksnobb.

3. Enligt legenden (läs fått höra av min mor) visade jag mycket tidigt ett läsintresse. Så till den grad att de på något slags läkarbesök hörde sig för om det fanns risk att jag tappade intresset om jag lärde mig för snabbt och för tidigt.

4. I lågstadiet så tillbringade jag mycket tid med att läsa så kallad bänkbok, dvs det man fick göra om man gjort klart de uppgifter som skulle göras. Det resulterade i att jag efter varje termin hade minst ett A4, oftast två, fylld med böcker jag läst (i skolan ska kanske tilläggas). De flesta andra hade ett par tre stycken. 

5. Sedan jag började bokblogga läser jag mer strukturerat än tidigare. Och mer också tror jag då jag på ett annat sätt presenteras för nya tips på böcker som jag skulle vilja läsa (började läsa bokbloggar i ungefär samma veva).

6. När jag var liten lästa inte min far några typiska barnböcker för mig. De godnattsagor som jag kommer ihåg mest är; Tusen och en natt, Bibeln (inte i religiös mening), Robin Hood, Njáls saga, Shakespeares samlade verk... Inte konstigt att den första bok jag kommer ihåg att jag älskade (förutom Kitty böcker och liknande) är Ivanhoe. 

Det får räcka med bokliga bekännelser för denna gång :)
Det känns som jag är sist att göra denna så har inga taggningar att göra. Är du sugen och inte gjort detta än, känn dig taggad :)




1 kommentar: