12 feb. 2013

Fladdermusmannen av Jo Nesbø

Jag läser denna Harry Hole deckare som nummer två för mig även om det är nummer ett i verkligheten. Och en del saker om huvudkaraktären som kanske var lite oklara i den (Pansarhjärta, nummer åtta i serien) har sin botten i denna. 

Jag gillar verkligen Nesbøs sätt att skriva, hur huvudkaraktären, och vissa nyckelbifigurer, utvecklas samtidigt som jag inte ser något problem med att läsa böckerna i oordning. Detta är något som han liknar en av mina favoritdeckarförfattare i, Peter Robinson. Det sagt så har de båda seriernas huvudkaraktärer väldigt lite gemensamt.

I denna första bok befinner sig Harry i Australien där han ska assistera polisen där efter att en ung norska hittats dödad. Även om han från början mest är där av ren artighet så dras han mer och mer in i fallet som blir mer och mer invecklat ju mer Harry, och vi läsare, dras in i det. 

Då jag har läst en senare bok i serien är det väldigt tydligt att Nesbø inte ännu hittat sin "röst", att han inte riktigt vet hur han ska använda sig av verktygen i lådan på bästa sätt för att förmedla sin historia. Ändå är det riktigt bra för att vara hans första bok och det kanske är att jag läst en senare som gör att jag ser bristerna mer än jag annars skulle ha gjort.

Betyg 3/5

Läst tidigare av samma författare: Pansarhjärta 

Detta är min bok för februari i En Bokcirkel För Allas spänningsutmaning http://www.enbokcirkelforalla.se/bokaret-2013/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar