20 feb. 2013

Hembygd - Någonstans i Sverige av Annica Carlsson Bergdahl och Jerker Andersson

Denna bok är en del av ett större projekt som författarna står bakom. Det finns en vandringsutställning som för närvarande, fram till den 14 april, befinner sig på Arbetets Museum. Det finns också en hemsida där material från utställningen och boken presenteras. Jag gillar det faktum att projektet presenteras på flera plan på detta vis och alla har sina för och nackdelar.

Boken tycker jag om för att jag kan sitta hemma i lugn och ro och ta in och fundera över ungdomarnas funderingar (alla är mellan 15 och 23 år gamla), som ofta är väldigt lika de jag kommer ihåg att jag själv hade, och till viss del fortfarande har. Jag känner igen mer ett leende hur vissa grannar och andra lite "speciella" människor i omgivningen får deskriptiva smeknamn som de är mer eller mindre medvetna om. Jag känner igen de konflikterande känslorna inför den plats där man växt upp, där finns trygghet, men det är också en plats där det kan vara svårt att förändras, att hitta ett nytt jag om man känner att man inte trivs med den man blivit. Boken ger också en chans att titta mer ingående på de bilder som ungdomarna själva tagit. Fotografierna speglar deras hembygd, och de har alla hittat skönhet i den. För ibland kan skönhet vara fult, ibland är skönhet det vi tar för givet i vår vardag.

Utställningen gestaltar samma material på ett sätt som gör att man som besökare tar till sig det på ett annat sätt. Vi får se videos av ungdomarna när de pratar om hembygd, om makt, om fördomar. Vissa får vi höra som ljudinspelningar i små uppbyggda rum med anknytning till det som sägs i hörlurarna. Mina favoriter är ett par större ljuslådor där flera uppslag av boken visas upp. Fler ungdomars berättelser och fotografier kommer upp bredvid varandra och det belyser de likheter (och olikheter) som finns mellan dem på ett sätt som kanske inte alltid är lika påtagligt i boken. Utställningen har även flera platser där man som besökare kan sätta sig ned och bläddra i boken själv. Jag gillar kopplingen men kände inte att boken kom till sin rätt i den miljön.

Hemsidan är projektets tredje del och är främst till för att skapa arbetsmaterial till skolor och liknande för att kunna prata om de här frågorna. Det är som en blandning mellan utställningen och boken i det att många av texterna finns med men även videoklipp med utvalda ungdomar. Det finns även lite fler bilder som ungdomarna själva har tagit. Fördelen med hemsidan är att här är kopplingen mellan vem som säger vad, det vill säga, man får ansiktet på den som säger något. Och jag gillar det. Inte för att det har någon betydelse hur de ser ut, men det blir mer personligt på något sätt.

Boken väcker så klar egna tankar om vad hembygd är för mig. Jag tycker nog det är en plats som är viktig i formandet av mig som människa. Det spelar ingen roll hur länge man bott där, utan det är betydelsen i ens liv som är nyckeln. För mig är självklart den stad jag växt upp i hembygd, eller snarare, den förort där jag växte upp, Ekholmen i Linköping. Men hembygd för mig är också Dublin på Irland där jag bodde två år efter gymnasiet och som jag inte varit den jag är om jag inte haft dem i bagaget. Min nuvarande hemstad, Norrköping, känns efter 10år fortfarande inte som hembygd, trots att jag gått på universitetet och drivit företag här. Men det känns som om det sakta håller på att förändras och vem vet, snart är det kanske hembygd för mig också.

Betyg 4/5

Läst tidigare av samma författare: Det här är den första boken jag läser av dessa författare.

Denna bok har jag fått förmånen att läsa genom booked.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar