25 mars 2013

Tematrio - Påskdeckare

Denna vecka uppmanar Lyran oss att tipsa om våra favoritdeckare i norsk Påskekrim-anda. 
Deckare är något jag brukar sluka ganska mycket av så det är svårt att plocka fram bara tre favoriter av alla de jag läst men gör ändå ett försök. (Har medvetet valt bort Val McDermid, Ian Rankin, P.D. James och försökt tänka lite längre än det som poppar in i huvudet först:))

1. Aftermath av Peter Robinson. Denna bok är någonstans i mitten av serien om Alan Banks och det var den första av dem som jag läste. Denna står ut från de andra då vi redan från början får reda på vem mördaren är. Handlingen är vad som händer sedan - the aftermath.

2. Sovereign av C.J. Sansom. Lite udda som deckare kanske. Bokserien utspelar sig i Tudorengland (1500-tal och Henry VIII). Vår hjälte är en puckelryggig advokat, Matthew Shardlake, som med sin assistent, Jack Barak, får i uppdrag att lösa problem för de som står nära kungen. I denna bok är de i York där en mördad man leder till dokument och hemligheter som skulle kunna störta kungen och starta inbördeskrig i landet. Jag gillar både tidsperioden och den motvillige brottslösaren i Sansoms böcker och denna är lite extra rolig då jag besökt York och kan se en del av det som beskrivs framför mig. 

3. The Holy Thief av William Ryan. Inte den bästa deckare jag någonsin läst men jag gillar den för att den är så annorlunda. Den utspelar sig i Moskva under Stalin (1936) och handlar om mordutredaren Korolev som försöker lösa mord samtidigt som den hemliga polisen driver sin egen agenda och försöker påverka honom i hans jobb på olika sätt. Är inte jätteinläst på exakt hur det var i Ryssland på den här tiden men allt känns äkta, från hur han blir tilldelad bostad som han får dela med främmande människor till hur myndigheterna fungerar (eller inte som oftast är fallet).

12 kommentarer:

  1. Åhh Alan Banks är jag mer eller mindre kär i..
    Men de andra har jag inte hört talas om
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem är inte det? :) Tycker också för en gångs skull att de faktiskt lyckats riktigt bra med castingen när det gäller honom.

      Radera
  2. Åh, Aftermath gillade jag mycket också! Min favorit-Robinson är nog En ovanligt torr sommar, det var den första jag läste :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den sticker ju ut väldigt mycket i och med upplägget.

      Radera
  3. Peter Robinsons bok tycker jag mig känna igen. Tror jag läste den för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sändes på SVT i filmatisering för inte så länge sedan också.

      Radera
  4. Peter Robinson har jag läst två böcker av, båda i serien om Banks, men nu räcker det. Jag klarar bara inte av de böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var en liten ovanlig ståndpunkt om honom. Men det finns ju så mycket bra litteratur att man ska absolut inte läsa sånt man inte gillar bara för sakens skull och har man gett saken en chans så vet man ju vad man pratar om :)

      Radera
    2. Det värsta är att jag inte har någon som helst aning om vad det är som stör mig så. Efter första boken trodde jag att det kanske bara var dålig timing eller att just den boken kanske inte var så bra, så jag läste en till. Två chanser vill jag gärna ge till författare som inte är rent usla i alla fall, men sedan får det räcka :)

      Radera
    3. Ibland är det ju bara så, som du säger, man kan inte sätta fingret på det. Men så länge man inte avfärdar bara för principens skull så är det ju helt ok :) Det är ju helt klart bättre att försöka lägga tiden på böcker man tycker om, inte lida sig igenom böcker som aldrig tar slut bara för sakens skull.

      Radera
  5. Tidigare slukade jag Robinsons böcker men jag börjar bli mätt på Alan Banks nu.

    SvaraRadera
  6. Har bara läst den första av dina val, men den gillade jag skarpt!

    SvaraRadera