5 apr. 2013

Beautiful Darkness av Kami Garcia och Margaret Stohl

Detta är del två i  Garcia och Stohls böcker om Gatlin, Ethan Wate, Lena Duchannes mfl. Och det är just det där med flera som jag tycker är den stora skillnaden mellan "Creatures" och denna. Att bifigurerna får träda fram mer, det blir mer en ensamble än att vi bara har fokus på Ethan och Lena, och jag gillar det. Den här känns lite trögare att komma in i, hade kanske inte gjort det om jag läst dem rätt på varandra, men med tanke på att det ändå bara handlar om några veckor sedan så tror jag inte att det är huvudanledningen. Men när det väl kommer igång så sugs jag in i berättelsen.

"Darkness" fortsätter direkt efter att "Creatures" slutat och grundkonceptet är fortfarande det samma. Ethan måste hjälpa Lena att hitta sin väg i livet. Det känns lite svårt att gå in på de trevliga överraskningar som kom i denna bok utan att avslöja för mycket av innehållet men om jag säger så här; Aunt Prue, Ridley, Macon, Lila, Amma, Link, Lucille Ball. Jättebra. Gillade även de nya karaktärerna som Liv. Förstod inte riktigt grejen med John Breed förutom svartsjukefaktorn, men det kanske visar sig i kommande böcker.

Betyg 4/5

Läst tidigare av samma författare: Beautiful Creatures

Detta är del två av fyra (eller fem beroende på hur man räknar) i The Caster Chronicles.

3 kommentarer:

  1. Var det inte någon som ska bli film?
    Har dock inte läst någon
    Mia

    SvaraRadera
  2. Jo ettan är film, tror den kanske tom fortfarande går på bio här. Gillar man typ Twilight så gillar man detta. Jag tycker tom det här är bättre på vissa sätt.

    SvaraRadera
  3. Spännande att läsa ett utlåtande om andra boken i serien. Tror faktiskt att detta är den första recensionen jag ser. Jag läste nyligen första delen, men gillade den inte alls och kommer därför inte läsa tvåan.

    SvaraRadera