13 apr. 2013

Detta kan du förvänta dig recenseras på Annas bokprat

I några veckor har nu frågan vad det är man recenserar farit runt på olika bloggar, t ex Markusbiblioteket, C R M Nilsson, enligt o och Lyrans Noblesser. Från början var det en läsarfråga till Jens Liljestrand på Expressen. Här kommer min lite luddiga definition på vad jag recenserar. 

Först kanske jag ska säga att jag recenserar allt jag läser. Ja, eller, kanske inte kokböcker eller handarbetsböcker och liknande. Alltså inte böcker jag bara plockar upp för att få ett konkret tips just då. Men annars så kommer allt med, senare delar i bokserier, fackböcker, ja det som lästs helt enkelt.

För det andra så läser jag det jag har lust till att läsa. Sedan kanske den lusten behöver stimuleras lite genom att haka på utmaningar eller att vi i min bokcirkel väljer en bok som man vill läsa men kanske aldrig fått ändan ur och behöver en liten spark där bak för att ta tag i så att den inte fortsätter att vara kvar på "att läsa" lista men aldrig hamnar på första plats.

Bokomslag
Är inget som egentligen spelar någon roll för mig. Visst, är jag inne i någon form av fysisk bokhandel så är det klart att ett intressant omslag kan dra ögonen till sig. Men jag har aldrig köpt på bara designen. Jag läser alltid baksidetexten om det är en för mig okänd bok och/eller författare för att se vad den handlar om innan jag fattar mitt beslut.

Författaren
Jag kan ärligt säga att jag har aldrig satt författarens kön, sexuella läggning, politiska åsikter eller liknande som grund för eller emot att läsa något av personens verk. Sedan har förstås faktorer som har jag läst och gillat den här författaren tidigare roll? Jag kan också bestämma mig för att läsa en författare just på grund av att jag inte känner till den.

Tillgång
När jag läser böcker handlar det till största delen om böcker som finns i min egen bokhylla eller min fars ganska omfattande sådan då vi ofta läser samma typ av böcker. Jag läser även en del recensionsexemplar genom t ex Booked eller liknande. Någon enstaka gång så lånar jag av vänner. Tyvärr har bibliotekslånandet fallit bort för mig de senaste kanske tio åren. Inget medvetet val, det har bara blivit så.

Genrer
Jag läser i princip vilken genre som helst även om det kan tendera att slå över mer åt brittiska deckare och klassiker. Jag försöker att hålla mig varierad så att läslusten ska hållas uppe, för många böcker i samma genre på rad blir ju lätt tradigt och läslusten klingar av. Sedan är det mest romaner och noveller, är dålig på att läsa hela diktsamlingar t ex. Jag brukar plocka fram och läsa några stycken och sedan stoppar jag tillbaka den i bokhyllan.

Boktips
Det är något som jag hämtar från olika håll. Sedan jag började läsa bokbloggar får jag många tips därigenom, även genom till exempel Twitter och Facebook. Det finns även vissa recensenter, i framför allt lokalpressen, som jag vet brukar tycka ungefär som jag och därför också kan påverka mig. Brukar även lyssna på "Mamma Karins boktips" i Mannheimer och Tengby. Dessutom ger såklart familj och vänner tips på böcker som de läst eller läst om som de tror skulle passa mig. Slutligen så brukar jag titta igenom listan över The Man Booker Prize vinnare och nominerade, för mig brukar det vara en bra källa till att hitta nya författare att läsa.


Nu har jag i alla fall gett en liten vink om hur jag tänker i de här frågorna :)

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa :) Orange Prize for Fiction (jag tycks aldrig lära mig det nya namnet på priset!) är en källa för inspiration hos mig. Det finns alltid något jag tycker är intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Just det, Orange, det tänkte jag inte på. (kommer heller aldrig ihåg vad den ska heta nu, ngt med Women eller hur?)

      Radera