23 apr. 2013

Tematrio - Världsbokdagen

Idag firar vi Världsbokdagen och Lyran vill gärna uppmärksamma detta med en tematrio om böcker från hela världen. Berätta om tre böcker från skilda delar av världen som du gärna vill rekommendera den som vill lära sig eller förstå mer av andra "kulturer"!

1. Min första bok tar oss till Iran där En tesked jord och hav av Dina Nayeri till största delen utspelar sig. Boken handlar om en flicka vars tvillingsyster och mamma har försvunnit och hur hon som kristen försöker att hitta sig själv i ett land som styrs mer och mer av muslimska lagar. 

2. Nästa bok tar sitt avstamp i Indien, Sea of Poppies av Amitav Ghosh som handlar om opiumkrigen. Del ett i vad som ska bli en trilogi (del två River of Smoke är ute än så länge) och kommer även att beröra Kina bland annat.

3. Tillslut hamnar vi i Afghanistan där The Kite Runner av Khaled Hosseini utspelar sig. 

3 kommentarer:

  1. Flyga drake har jag läst. Väldigt bra bok. Får ta och kika lite närmare på dina andra boktips.

    SvaraRadera
  2. Flyga drake har jag bara sett, men jag funderar på att läsa den också. Jag gillade ju Tusen strålande solar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle verkligen rekommendera att läsa den. Även om jag gillade filmen så är boken bättre (som så ofta fallet är).

      Radera