2 juli 2013

Tematrio - USA

Eftersom det är "Fourth of July" den här veckan, dvs USAs nationaldag så ber Lyran oss tipsa om tre stycken läsvärda amerikanska böcker.

1. Extremely loud & incredibly close av Jonathan Safran Foer. Om en pojke som förlorat sin far i 9/11. Mycket läsvärd bok. 

2. A painted house av John Grisham. Inte en av Grishams typiska advokatböcker utan om en pojke på en bomullsplantage på 1950-talet.

3. The Ballad of Lee Cotton av Christopher Wilson. Är ett tag sedan jag läste den men den handlar om en pojke (sedermera man) som har en vit pappa och en svart mamma. Han växer upp som "svart" även fast han ser "vit" ut. Sedan gör omständigheter att han "omklassas" till vit.

5 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dina tre, men jag har sett filmen Extremely loud & incredibly close. Den var minsann bra den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett filmen, får se till att göra det. Har bara vetat om att den fanns öht i några veckor.

      Radera
  2. Har inte läst någon av de tre men tycker alla låter intressanta:)

    SvaraRadera
  3. Har läst Grishams bok, den var fantastiskt bra tycker jag. Tack för tipsen på de två andra, dem känner jag inte till!

    SvaraRadera
  4. Grishams bok ligger och väntar bland mina olästa. Gillar honom som författare och skall bli kul att läsa denna eftersom den är lite annorlunda.

    SvaraRadera