16 juli 2013

Top Ten Tuesday v 29

Tisdag igen och dags för Top Ten Tuesday från The Broke and the Bookish. Denna vecka uppmanas vi att tipsa om författare som förtjänar mer uppmärksamhet. 
"Top Ten Authors Who Deserve More Recognition."
Inte helt lätt ämne men går på sådana som inte känns så kända här, även om de kanske är kända i sina hemländer.
 
1. Sarah Waters. Tyckte mycket om hennes bok The Litte Stranger.

2. Monica Ali. Brick Lane och In the Kitchen är båda mycket bra.

3. Aravind Adiga. The White Tiger är fenomenal.

4. Kiran Desai. The Inheritance of Loss är ruskigt bra.

5. Amitav Ghosh. Den pågående trilogin om opiumhandel med Sea of Poppies är jättebra. Ska läsa del två, River of Smoke så snart jag kan.

6. Ann-Marie Tung Hermelin. Läste debuten Inunder häromåret, lysande.

7. Thomas Erikson. Gillar verkligen hans böcker om Alex King, Illdåd och Bländverk.

8. Zadie Smith. On Beauty är nog min favorit av henne.

9. Hilary Mantel. Ja jag vet att hon vann Man Booker helt nyligen och en massa annat, men det känns ändå inte som om hon är så stor som hon borde här i Sverige. Wolf Hall och Bring Up The Bodies är jättebra båda.

10. Colm Tóibín. Har bara läst Brooklyn och The Master än så länge men tycker jättemycket om dessa.

2 kommentarer:

  1. Thomas Eriksson har länge stått med på min att-läsa-lista. Borde bli hans tur snart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Fick honom via booked första gången. Positivt överraskad. Riktigt bra deckare i min mening.

      Radera