21 juni 2013

Soulless av Gail Carriger

Innan jag började läsa den här boken hade jag bara en mycket vag uppfattning om vad den handlade om. Min kompis lovordade serien och hävdade bestämt att jag skulle älska den. Vilken tur att hon känner mig så väl!

Boken handlar utspelar sig i ett fiktivt London under drottning Victorias styre där vampyrer, varulvar och andra övernaturliga väsen lever öppet i samhället.  Där bor även huvudpersonen Alexia som "hamnat på hyllan" och är dömd till att förbli ogift. Hon kommer inte så jättebra överens med sin familj, mycket på grund av att hon inte vet när hon borde hålla tyst och hennes talang att hamna i situationer som inte passar en ung dam. 

Det här är den första bok i det här slaget jag läst, Twilight och Beautiful Creatures är ju inte riktigt likt detta, men det kommer definitivt inte bli min sista.

Jag gillar Alexia och hennes kämpaglöd och rättframma sätt. Även om hon inte ska ha någon själ så är hon ändå otroligt mänsklig i hur hon är och hur hon reagerar på saker och ting. Andra favoriter i den här boken är hennes väninna Ivy (med de hemska hattarna),  Lord Akeldama (hennes vampyrvän) och så klart hennes verbala sparringpartner Lord Woosley (varulven Maccon). Kan inte skriva så mycket mer utan att avslöja för mycket, läs den själv istället tycker jag :)

Ser fram emot att fortsätta läsa serien.

Betyg 4/5

Böcker jag läst tidigare av samma författare : jag har inte läst något av Gail Carriger tidigare.
Det här är första delen i serien The Parasol Protectorate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar