3 juni 2013

Tematrio - svenska favoriter

Dags för tematrio igen. Som ni kanske märkte så hoppade jag över medverkan förra veckan, jag är inte bra på att läsa noveller. Ska försöka rätta till det snart men hade inget direkt att komma med där.

Denna vecka vill Lyran hjälpa oss att uppmärksamma Sveriges nationaldag på torsdag genom att lista våra svenska favoriter. Jag har varit dålig på att läsa svenskt under många år och försöker nu att rektifiera det genom att förkovra mig både i nytt och gammalt. 

1. Astrid Lindgren - kan inte ha en svenska favoriter utan henne. Hennes böcker var en stor del av min uppväxt både genom att jag fick dem lästa för mig och att de hör till de böcker jag tydligast kommer ihåg att jag själv läste. Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta var nog favoriterna även om Pippi, Lotta och Emil också självklart lästes.

2. Vilhelm Moberg - nyupptäckt klassikerfavorit hos mig. Har ännu bara läst första delen i Utvandrarsviten men kommer dyka ned i de andra så snart jag bara kan.

3. Thomas Erikson - hans böcker om beteendevetaren Alex King har snabbt kvalat in på min måste läsa lista och då det ännu bara finns två hoppas jag på många fler delar framöver.

9 kommentarer:

  1. Thomas Erikssons två böcker har jag än så länge olästa i hyllan, men han finns med i min boktolva i år så han lär bli läst :)

    SvaraRadera
  2. Thomas Eriksons andra bok fastnade jag inte riktigt i vet inte varför :( Men hur kunde jag glömma Astrid? :(

    SvaraRadera
  3. Hur jag inte kunde komma på Lindgren fattar jag inte jag tänkte bara deckare jag,
    Moberg är ingen favorit hos mig.
    Mia

    SvaraRadera
  4. Lindgren är som en helt egen kategori för sig förstås. Moberg håller än idag, helt klart!

    SvaraRadera
  5. Astrid Lindgren är helt underbar :) Jag kan läsa hennes böcker om och om igen utan att tröttna.

    SvaraRadera
  6. Känner (förstås) till de två första, men inte den sista, tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Åh, Astrid Lindgren är ju verkligen underbar!

    SvaraRadera
  8. Härliga Astrid! Brukar läsa Bröderna Lejonhjärta för mina elever och när vi sedan utser årets bästa bok så vinner den alltid :)

    SvaraRadera