15 juni 2013

The Sense of an Ending av Julian Barnes

Den här lilla tunna boken tog längre tid att läsa än jag trodde när jag började. Kanske för att språket manar till lugn och eftertanke.

Boken handlar om Tony som vi först träffar som tonåring när livet förändras genom att den lilla klick av vänner han har plötsligt utökas från tre till fyra. De svär att förbli vänner för evigt.

Sedan hoppar boken till när Tony är i medelåldern och ser tillbaka på sitt liv. Både på ungdomstiden och åren som gått där efter. Han börjar fundera över hur saker och ting hänger ihop och varför saker blev som de blev.

Det händer samtidigt inte speciellt mycket och massor i denna bok och det är svårt att skriva mer om den utan att förstöra handlingen för den som inte läst den än. Den manar till eftertanke när det gäller ens eget liv, och belyser hur saker och ting kan ändra betydelse när man får ytterligare en pusselbit i vad som egentligen hänt och vad som ligger bakom händelsen. Jag tyckte om den, men jag älskade den inte.

Betyg 3/5

Böcker jag läst tidigare av samma författare: Det här är den första boken jag läst av Julian Barnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar